UDYAM REGISTRATION

For any Query Email Us - info@eudyogaadhar.in
( Portal for MSME (Udyam) Registration )

सूक्ष्म , लघु और मध्यम उद्यम | जीएसटी पंजीकरण परामर्श केंद्र

Udyam registration portal in india / उद्यम पंजीकरण पोर्टल

* With effect from 1st July 2020, MSME/ Udyog Aadhaar Registration will now be called as Udyam Registration.
Certificate Benefits : - * Life Time Validity * Approved By MSME Department * For Open Current Bank Account * Business Registration Proof * Collateral Free Loan

UDYOG AADHAR

1.Aadhaar Number: Fill 12 digit Aadhaar number issued to the applicant in the appropriate field.”यहां 12 अंकों का आधार नंबर भरें।”

2.Name of Applicant: Fill name of Applicant as mentioned on the Aadhaar Card.”आधार कार्ड में उल्लिखित आवेदक का नाम भरें।”

3.Type of Organization: Select the type of organization from the given options which will get printed on MSME Certificate.
“दिए गए विकल्पों में से संगठन के प्रकार का चयन करें।”

4.PAN: Fill 10 Digit PAN Number in case of Limited Liability Partnership / Co-operative / Private Limited / Public Limited. PAN Number is optional in case of Proprietorship Firm / Hindu Undivided Family / Partnership Firm / Self Help Group “यहां बिजनेस पैन का उल्लेख करें। प्रोप्राइटरशिप के मामले में प्रोप्राइटर का पैन उल्लेख करें।”

5.Mobile No : Fill the correct Mobile Number of Applicant.”आवेदक का सही मोबाइल नंबर यहां लिखें।

6.Mail ID : Fill the correct Mail ID of Applicant. “यहां अपनी सही ईमेल आईडी का उल्लेख करें।”

7.Social Category: Select the Social Category of applicant from the given options.”आवेदक की सामाजिक श्रेणी का चयन करें।”

8.Gender: Select the gender from provided option”आवेदक का लिंग चुनें।”

9.Physically Handicapped: Select the status from provided options
“चयन करें कि आवेदक शारीरिक रूप से विकलांग है या नहीं।”

10.Name of Enterprise / Business: Fill the name of Business / Enterprise which will get printed on MSME Certificate.”यहां अपने व्यवसाय के नाम का उल्लेख करें। यह नाम MSME प्रमाणपत्र पर मुद्रित किया जाएगा।”

11.Location of Plant : Please fill the location address properly
“दिए गए क्षेत्रों में ठीक से विनिर्माण सुविधा का पता लिखे |

(i) State Name /  राज्य का नाम

(ii) District Name / जिले का नाम

(iii) Pin Code / पिन कोड

12.Office Address : Please provide office address, if address other than plant location.”दिए गए क्षेत्रों में ठीक से आधिकारिक पता लिखे |”

13.Date of Commencement of Business : Fill the date of Commencement of Business which will get printed on MSME Certificate. “व्यवसाय शुरू करने की तारीख का उल्लेख यहां करें।”

14.Bank Name : Fill the Bank Name.”बैंक का नाम भरें।”

15.Bank Account Number : Fill the Applicant’s bank account number.”यहां अपने बैंक खाता नंबर का उल्लेख करें।”

16.Bank IFSC Code : Fill the Applicant Bank IFSC Code. The IFSC code is printed on the Cheque Books.”अपने बैंक IFSC कोड को यहां लिखें।”

17.Major Activity of unit : Select the Major Business activity from the given options.”अपनी मुख्य व्यावसायिक गतिविधि चुनें।”

18.Additional details about Business : Fill Additional details about business. (For example manufacturing of Food Products, Computer programing, Software development)”व्यवसाय के बारे में अतिरिक्त जानकारी भरें।”

19.Number of employees : Fill total number of people been employed.”आपके संगठन में कार्यरत कर्मचारियों की संख्या का उल्लेख करें।”

20.Investment in Plant & Machinery / Equipment : Fill the total investment made in Plant, Machinery, and Equipment etc. to start your business.”अपने व्यवसाय में किए गए निवेश की कुल राशि भरें।”

21.Total Turnover : Fill the total turnover of the financial year. “वित्तीय वर्ष का कुल कारोबार भरें|”

Udyog Aadhar

Launched in September 2015, Udyog Aadhar was India’s first MSME (Micro, Small & Medium Enterprise) registration system. It provided small businesses with a 12-digit unique identifier (UAM) that made it easier for them to access credit, tax benefits, subsidies, and utility concessions without the need for complicated paperwork or collateral.

However, the government replaced Udyog Aadhar with Udyam Registration in July 2020. The system was improved by linking with Aadhaar, PAN, and GST or income-tax databases for automated verification. As of the middle of 2024, Udyam had registered more than 4.7 crore people.

Udyog Aadhar Registration Process

✅ The previous Udyog registration procedure (before to July 2020).

Micro, Small, and Medium-Sized Businesses (MSMEs) might register using this online and paperless self-declaration procedure.

🧾 Step-by-Step Process : –

  •  Aadhaar Number : Fill 12 digit Aadhaar number issued to the applicant in the appropriate field.”यहां 12 अंकों का आधार नंबर भरें।”
  • Name of Applicant : Fill name of Applicant as mentioned on the Aadhaar Card.”आधार कार्ड में उल्लिखित आवेदक का नाम भरें।”
  • Type of Organization : Select the type of organization from the given options which will get printed on MSME Certificate.
    “दिए गए विकल्पों में से संगठन के प्रकार का चयन करें।”
  • PAN: Fill 10 Digit PAN Number : in case of Limited Liability Partnership / Co-operative / Private Limited / Public Limited. PAN Number is optional in case of Proprietorship Firm / Hindu Undivided Family / Partnership Firm / Self Help Group “यहां बिजनेस पैन का उल्लेख करें। प्रोप्राइटरशिप के मामले में प्रोप्राइटर का पैन उल्लेख करें।”
  • Mobile No : Fill the correct Mobile Number of Applicant.”आवेदक का सही मोबाइल नंबर यहां लिखें।
  • Mail ID : Fill the correct Mail ID of Applicant. “यहां अपनी सही ईमेल आईडी का उल्लेख करें।”
  • Social Category : Select the Social Category of applicant from the given options.”आवेदक की सामाजिक श्रेणी का चयन करें।”
  • Gender : Select the gender from provided option”आवेदक का लिंग चुनें।”
  • Physically Handicapped : Select the status from provided options
    “चयन करें कि आवेदक शारीरिक रूप से विकलांग है या नहीं।”
  • 10.Name of Enterprise / Business : Fill the name of Business / Enterprise which will get printed on MSME Certificate.”यहां अपने व्यवसाय के नाम का उल्लेख करें। यह नाम MSME प्रमाणपत्र पर मुद्रित किया जाएगा।”
  • 11.Location of Plant : Please fill the location address properly
    “दिए गए क्षेत्रों में ठीक से विनिर्माण सुविधा का पता लिखे |
  • (i) State Name /  राज्य का नाम
  • (ii) District Name / जिले का नाम
  • (iii) Pin Code / पिन कोड
  • 12.Office Address : Please provide office address, if address other than plant location.”दिए गए क्षेत्रों में ठीक से आधिकारिक पता लिखे |”
  • 13.Date of Commencement of Business : Fill the date of Commencement of Business which will get printed on MSME Certificate. “व्यवसाय शुरू करने की तारीख का उल्लेख यहां करें।”
  • 14.Bank Name : Fill the Bank Name.”बैंक का नाम भरें।”
  • 15.Bank Account Number : Fill the Applicant’s bank account number.”यहां अपने बैंक खाता नंबर का उल्लेख करें।”
  • 16.Bank IFSC Code : Fill the Applicant Bank IFSC Code. The IFSC code is printed on the Cheque Books.”अपने बैंक IFSC कोड को यहां लिखें।”
  • 17.Major Activity of unit : Select the Major Business activity from the given options.”अपनी मुख्य व्यावसायिक गतिविधि चुनें।”
  • 18.Additional details about Business : Fill Additional details about business. (For example manufacturing of Food Products, Computer programing, Software development)”व्यवसाय के बारे में अतिरिक्त जानकारी भरें।”
  • 19.Number of employees : Fill total number of people been employed.”आपके संगठन में कार्यरत कर्मचारियों की संख्या का उल्लेख करें।”
  • 20.Investment in Plant & Machinery / Equipment : Fill the total investment made in Plant, Machinery, and Equipment etc. to start your business.”अपने व्यवसाय में किए गए निवेश की कुल राशि भरें।”
  • 21.Total Turnover : Fill the total turnover of the financial year. “वित्तीय वर्ष का कुल कारोबार भरें|”
UDYOG AADHAR

Udyog aadhar Certificate Registration

Since Udyog Registration has taken the place of Udyog Aadhar, you must use the Udyam Registration to obtain your Udyog Registration Certificate.

✅ How to Download the Udyam Registration Certificate for New Udyam Registrations (After July 1, 2020) 🔹
Visit the Official Udyam Portal for more information.

  • Click “Print/Verify” 🔹, and then choose “Print Udyam Registration Certificate”

Enter the following information:

  • The format of your Udyam Registration Number (URN) is UDYAM-XX-00-0000000.
  • The email address or mobile number provided when registering
  • Final OTP validation
  • Get the Certificate in PDF format. 

⚠️ Important Update (Post-July 2020)

Udyog Aadhaar is no longer in use. The Udyam Registration Portal is where you must now register : –

  1. Here is the link: https://eudyogaadhar.in/
  2. What You’ll Need for Udyam: The owner, partner, or director’s Aadhaar number
  3. PAN and, if relevant, GSTIN
  4. Bank and business information
  5. Details of investments and turnover

[variable_1] from [variable_2] has Just Bought Udyam Registration [amount] minutes ago.